Структура програми. Змінні та константи
Структура програми в Java
Програма на Java складається з класів та методів. Мінімальна структура будь-якої Java-програми включає оголошення класу та методу main, який є точкою входу програми. Усі програми в Java пишуться всередині класів.
Структура Java-програми:
// Пакет (необов’язковий)
package mypackage;
// Імпорт класів (необов’язковий)
import java.util.Scanner;
// Оголошення класу
public class Main {
// Метод main – точка входу програми
public static void main(String[] args) {
// Код програми
System.out.println(“Hello, World!”);
}
}
- Пакет (package) — оголошує, до якого пакету належить клас. Пакет — це група схожих класів. Якщо програма складається з одного файлу, пакет можна не вказувати.
- Імпорт (import) — використовується для підключення зовнішніх класів або бібліотек. Наприклад, клас `Scanner` для введення з консолі потрібно імпортувати з пакету `java.util`.
- Клас (class) — Java є об’єктно-орієнтованою мовою програмування, тому весь код організовано в класи. Кожен файл містить принаймні один клас.
- Метод main — це основний метод, з якого починається виконання програми. Сигнатура методу має бути завжди такою:
public static void main(String[] args)
- public означає, що метод доступний для виклику ззовні.
- static означає, що метод належить класу, а не його об’єкту.
- void означає, що метод не повертає значення.
- String[] args — це параметри командного рядка, передані в програму.
Змінні та константи
Змінні
Змінні — це іменовані області пам’яті, які зберігають дані. Змінні можуть зберігати значення різних типів: числа, рядки, логічні значення тощо.
Оголошення змінних:
- Локальні змінні — оголошуються в межах методів і доступні тільки в цих методах.
public static void main(String[] args) {
int number = 10; // Локальна змінна
System.out.println(number);
} - Змінні екземпляра (поля класу) — оголошуються на рівні класу і є частиною кожного об’єкта цього класу.
public class Car {
String brand; // Змінна екземпляра
int speed;
public static void main(String[] args) {
Car myCar = new Car();
myCar.brand = “Toyota”;
System.out.println(myCar.brand);
}
} - Змінні класу (static) — це змінні, які належать класу, а не конкретному об’єкту. Їх можна використовувати без створення об’єкта.
public class Car {
static int totalCars; // Змінна класу
}
Типи даних для змінних:
Java підтримує два основних типи даних:
1. Примітивні типи:
- byte, short, int, long — цілі числа.
- float, double — числа з плаваючою комою.
- char — символи.
- boolean — логічні значення (true/false).
2. Посилальні типи:
- Це об’єкти класів, масиви, рядки тощо.
Приклад оголошення змінних:
public class Main {
public static void main(String[] args) {
int age = 25; // Примітивний тип
String name = “John”; // Посилальний тип
boolean isStudent = true; // Логічне значення
}
}
Константи
Константи — це змінні, значення яких не змінюється після ініціалізації. Вони оголошуються за допомогою ключового слова final. Ім’я констант зазвичай пишеться великими літерами з підкресленням для відокремлення слів.
Оголошення констант:
public class Main {
public static void main(String[] args) {
final int MAX_VALUE = 100; // Константа
System.out.println(MAX_VALUE);
}
}
- final означає, що значення змінної не можна змінити після її ініціалізації.
- Константи зазвичай оголошуються з модифікатором доступу `static`, щоб вони були доступні на рівні класу і не потребували створення об’єкта:
public class Main {
public static final double PI = 3.14159;
public static void main(String[] args) {
System.out.println(PI); // Константа класу
}
}
Важливі моменти:
- Змінні можуть бути локальними, змінними екземпляра або змінними класу.
- Константи оголошуються з використанням ключового слова `final`, і їх значення не можна змінити.
- Примітивні типи даних використовуються для простих значень (числа, символи, логічні значення).
- Посилальні типи представляють об’єкти та класи (рядки, масиви, об’єкти).